Kontynuujemy wyciąganie wniosków z lektury, która powinna być jedną z najważniejszych każdego przedsiębiorcy, zarówno tego, który zaczyna jak i już jest „w biznesie” X lat. Czym tym razem zaskoczy Cię ta lektura? Część pierwsza jest dostępna tutaj. Zapraszamy do czytania i wyciągania wniosków we własnym zakresie.

Stwórz zbiór systemów, aby ograniczyć ryzyko występowania błędów ludzkich

Anglojęzyczne sformułowanie „system of systems” jest chętnie używane przez Gebera w książce o micie przedsiębiorczości. Według autora, sukces w biznesie można zbudować tworząc duży zbiór połączonych ze sobą systemów, który zbiorczo może zostać określony mianem mega-systemu. W jego skład wchodzą elementy: 

  • twarde, 
  • miękkie
  • informacyjne. 

Teoretycznie niewiele znacząca, mała część całości, może uruchomić lawinowy proces, przypominający efekt domina. Zakupienie nowego sprzętu barmańskiego, np. taniego urządzenia do kruszenia lodu (część nieożywionego systemu), może sprawić, że rozczarowani klienci chętniej będą zamawiać drinki, w których znajdują się całe zmrożone kostki. To zaś wpływa na system informacyjny, czyli np. zbiór danych o tym, ilu klientów preferuje napoje z kruszonym lodem, a ilu bez. Pozwala to opracować nowe pomysły, takie jak konieczność zakupienia lepszego sprzętu barmańskiego. 

Wszelkie nowe idee, podejście do pracowników i klientów, pomysły biznesowe są częścią systemów miękkich. Według Gerbera sukces jest możliwy wówczas, gdy wszystkie systemy działają płynnie i mogą ze sobą współpracować oraz się uzupełniać. Wymiana teoretycznie niewiele znaczącego sprzętu może pociągnąć za sobą daleko idące konsekwencje, dlatego warto myśleć o kwestii prowadzenia biznesu w sposób całościowy, a nie fragmentaryczny.

Podsumowanie

Praktycznie każdy z nas ulega mitowi przedsiębiorczości: taki wniosek płynie z rozważań Michaela E. Gerbera. 

Jeśli wydawało nam się, że firma będzie nieskończoną żyłą złota, a strumień pieniędzy poleje się bez względu na to, jaką decyzję podejmiemy – to jesteśmy w błędzie. Wiara w zależności, które wskazują, że dobry barber będzie świetnym właścicielem salonu fryzjerskiego, albo znakomita kosmetyczka z powodzeniem poprowadzi salon piękności – jest złudna. 

Życie i firma to dwie, odrębne od siebie wartości. Tworzenie rentownego przedsiębiorstwa jest nieustanną nauką, ustawicznym procesem, bazującym na niezliczonych eksperymentach. O tych kwestiach szczegółowo rozważa Gerber, prezentując swoje wnioski w atrakcyjnej dla czytelnika formie.