Prawie 80% biznesów w USA upada w pierwszym roku swojej działalności. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest mit przedsiębiorczości, który towarzyszy nieopierzonym właścicielom w początkowej fazie prowadzenia firmy. To poczucie, które każe sądzić, iż doświadczenia praktyczne, zapał i umiejętności techniczne pozwolą na wykreowanie niezależnego i rentownego biznesu. Z czasem okazuje się, że firma wymaga coraz większej uwagi i, dosłownie, staje się głównym życiowym obowiązkiem. Dlaczego tak się dzieje i jak przed tym procesem się uchronić? Na te kwestie odpowiada Michael E. Gerber, twórca bestsellerowego tytułu Mit Przedsiębiorczości.
Kim jest Michael E. Gerber?
Amerykański autor bestsellerów biznesowych, Michael E. Gerber to twórca niezliczonej ilości publikacji dotyczących przedsiębiorczości i zakładania nowych firm. Gerber udziela się na autorsko organizowanych seminariach, szkoleniach i kursach, przeznaczonych dla początkujących i zaawansowanych przedsiębiorców. Jest także twórcą firmy, zlokalizowanej w kalifornijskim Carlsbad, która od kilkudziesięciu lat specjalizuje się w podnoszeniu kompetencji biznesowych.
W 2010 roku Gerber uzyskał prestiżową nagrodę National Academy of Bestselling Author za bycie „Guru małych biznesów”.
Kamieniem milowym w twórczości Amerykanina jest publikacja sprzedana w kilku milionach egzemplarzy – “Mit Przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić”, której pierwsze wydanie miało miejsce w 1986, a aktualizacja jej w 1995. Książka w języku polskim została wydana w 2015 roku. Lektura ta stanowi prawdziwe kompendium wiedzy dla osób planujących rozpocząć swoją działalność gospodarczą. Gerber rozprawia się z popularnymi mitami i błędnymi przekonaniami, jakoby umiejętności techniczne i sam zapał pomysłodawcy były czynnikami warunkującymi sukces biznesowy.
Autor jest w swoich rozważaniach szczery i bezpośredni: w sposób humorystyczny, z lekką zadziornością, przedstawia argumenty za tym, że praktycznie każdy ulega tytułowemu mitowi na początku swojej przedsiębiorczej kariery: „Jeśli Twój biznes zależy tylko i wyłącznie od Ciebie – tak naprawdę jesteś pracownikiem. I jest to najgorsza praca na świecie, ponieważ pracujesz dla wariata!”.
Gerber podzielił swoją pracę na rozdziały, określone lekcjami. Poniżej prezentujemy najważniejsze założenia pierwszej wybranej lekcji. W drugiej części wpisu przedstawimy kolejną lekcję.
Pomyśl o swojej firmie jak o rozbudowanej sieci sprzedażowej, a następnie zastosuj rozwiązanie dla pojedynczego sklepu
Przekonanie, iż specjalista w swojej dziedzinie jest w stanie zawsze założyć zadowalający biznes, jest błędne.
Taka sytuacja wpisuje się w ramy mitu przedsiębiorczości, czyli przekonania o tym, że praktycznie każdy jest w stanie powołać do życia rentowną firmę. Zgodnie z wnioskami przedstawionymi przez Gerbera jest zupełnie odwrotnie.
Przykład? To, że jesteś świetnym barmanem nie oznacza, że będziesz równie dobry w prowadzeniu własnego drink-baru. Nie wystarczy bowiem, że jedna osoba w firmie jest specjalistą: wiedza musi zostać niejako rozlana na inne podmioty, uczestniczące w przedsięwzięciu. Kto bowiem zastąpi Ciebie, a w zasadzie Twoje umiejętności, w czasie przerwy, drugiej zmiany czy nieoczekiwanego, pilnego wyjazdu?
Autor przekonuje, że kluczem do rozwiązania tego problemu jest opracowanie szczegółowych instrukcji, na wzór tych, stosowanych w krajowych sieciach franczyzowych. W ten właśnie sposób światową renomę zdobyły takie podmioty jak McDonalds, Burger King, czy KFC. Pozwala to uzyskać pewność, że klienci będą mieć takie same doświadczenie konsumenckie, bez względu na to, czy placówka dopiero rozpoczyna swoją działalność, czy już została stworzona rozbudowana ich sieć.
Prototyp franczyzy otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorcy: pozwala na usystematyzowanie swojego pomysłu, określenia dokładnych instrukcji i ujednolicenia proponowanych usług. W początkowej fazie działalności będzie to niezwykle pomocną wskazówką dla nowych pracowników, którzy będą szkolić się na bazie opracowanych poradników. W przyszłości stanowi to także okazje do pozyskania franczyzobiorców i rozbudowania swojego przedsiębiorstwa.
To tyle w tej części. Po kolejną lekcję z lektury zapraszamy w drugim naszym wpisie: Mit przedsiębiorczości. Podsumowanie najważniejszych lekcji. Część druga.